قالب وبلاگ

اگر گوگل نبود 1
نوشته شده توسط : سایت رسمی حسابداری و حسابرسی

درست است که کمی دیر شده ولی خوب ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است!  هفتم سپتامبر سال 1998 لری پیچ و سرگئی برئی شرکت گوگل راه انداختند.شرکتی که الان اینترنت به آن وابسته است و همیشه یکی از تاپ ترین خبرهای روز دنیای اینترنت آی تی در مورد آن بوده است. البته در هیچ سایت یا وبلاگ وابسته به گوگل بحثی در این مورد نشد !(البته شایدپرتاب موشک گوگل کیک این جشن تولد باشد!)

ولی خوب در اینترنت بحث های زیادی پیرامون این تولد گوگل شد.در مورد تاریخچه ی گوگل و خیلی چیزهای دیگر! ولی خوب بیایید گوگل را از منظری دیگرمورد بحث قرار دهیم: اگر گوگل نبود چه می شد؟

واقعیت این است از افرادی که ارتباط کمی با اینترنت دارند تا افراد ی که مدام به اینترنت وابسته هستند گوگل نقشی حیایتی را دارد ،و در واقع به عنوان یک هسته در جستجوی اینترنتی  قلمداد می شود. خوب گوگل تا قبل از 10 سال پیش نبود، ما که سنمان قد نمی دهد ولی خوب  باید از کسانی که آن موقع ها هم با اینترنت کار می کردن پرسید چگونه با اینترنت کار می کردند؟

خوب بیایید ببینیم که اگر گوگل نبود( سرگی برئی یا لری پیج به دنیا نمی آمدند! و یا اینکه آنها به جای گوگل چیز دیگری را برای پروژه ی دکتریشان در نظر می گرفتند و …) در سال 2008 در دنیا چه اتفاقی می افتاد؟

جستجو در اینترنت

می گویند طبق یک قانون نانوشته! اگر قرار باشد چیزی اختراع شود باید اختراع شود خواه می خواهد که توسط فردی که ما میشناسیم اختراع شده باشد یا توسط فرد دیگری.به عبارت دیگر اختراع وابسته به خالقش نیست! بلکه باید اختراع شود!

اگر توماس ادیسون لامپ برق را اختراع نمی کرد الان ما در سال 2008 در تازیکی و خاموشی به سر نمی بردیم! خوب یکی دیگر آنرا اختراع می کرد  و وقت خاموشی برق و بعد آمدن برق به قبرش یک رحمت نثار می کردیم! واقعیت این است که اگر گوگل اختراع نمی شد دنیای اینترنت بدون جستجو گر نمی بود. کما اینکه اینطور هم نبوده. قبل از گوگل هم موتور های جستجو گر دیگری بودند از جمله همین یاهوی خودمان!که سه سال قبل از گوگل به دنیا آمد و یا التا ویستا. به عبارت دیگر موتورهای جسجوی دیگری را داشتیم که اینطور کار می کردندو ، ولی خوب گوگل را نداشتیم!

الگوهای گوگل برای جستجو در اینترنت را میتوان خود یک انقلاب در علم جستجو دانست(بله ! جستجو کردن هم یک علم است!) . در ابتدا گوگل رتبه بندی وبلاگ ها و وبسایت ها را براساس تعداد لینک های بیشتر در بلاگ ها و یا وبسایت ها داشت ولی بعد با سوءاستفاده هایی که از آن شده بود مثل قرار دادن لینک های بی مورد تبلیغاتی و همچنین بمب های گوگلی برا اساس  آن گوگل نحوه رتبه بندی سایت ها تغییر داد و براساس محتوی عمل مرد.خود همین کار گوگل باعث تغییرات زیادی در دنیای وب شد.سایت ها برای اینکه در رتبه بندی گوگل در رده ی بالاتری قرار بگیرند اینبار اقدام به تولید محتوی کردند نه صرفآ قرار دادن لینک های مختلف و تبلیغاتی بی مورد.

مسئله ی دیگر سایت جستجوی منطقه ای گوگل بود.چیزی که خودشان هم دروبلاگ رسمی شان از ان حرف زدند.اگر شما در گوگل در ایران به انگلیسی تایپ کنید بانک ، به جای لیست بانک ها آمریکا لیست بانک هاب ایرانی را می بینید.این مسئله یکی از مزیت های عالی گوگل بوده و هست.

مسئله ی دیگر سیاست جستجو محور گوگل در بسیاری زمینه های دیگر بود.این نکته را فراموش نکنیم که اول گوگل در اینترنت جستجو را در بخش های مختلف  زیر مجموعه ای خود از جمله جیمیل بکار بست. بعد از سایت های دیگر از جمله یاهو و غیره شروع به انجام این کار کردند.

لذا ما هم قبول داریم که اگر گوگل نبود دنیای جستجو در اینترنت وجود داشت ولی با این اثر نه!

تبلیغات

گوگل جزو معدود سایت هایی است که تبلیغات را در آغاز کار خود قرار نداده است.به عبارت دیگر شما می بینید که صفحه ی نخست گوگل بدون هیچ گونه تبلیغاتی است و این در حالی است که سایت های مشابه به شدت دارد از محبوبیت خودشان در این زمینه استفاده می کنند.ولی خوب بعضی هایشان هم متوجه شدهاند که نادم از کاری کرده اند!

با اینکه صفحه نخست گوگل بسیار ساده و فارغ از هرگونه تبلیغی ، ولی  گوگل ماهانه در آمد ها ی هنگفتی را از طریق همین تبلیغات خود کسب مبکند. همین قدر کافی است که بگوییم گوگل با وجود دکمه ” با بخت و اقبال” درصفحه ی نخست خود بیش از 100 میلیون دلار ضرر کرده است!

محبوبیت بالای گوگل باعث شده که گوگل برای تیلبغاتی که می گیرد یک هدف را در نظر داشته باشد “ هماهنگ کردن محصولات در دنیا و در دسترس قرار دادن آن برای عموم در سراسر جهان” . بله ! گوگل با تبلیغاتی که می گیرد علاوه بر کسب در آمد گزاف از اینترنت  بر اقتصاد دنیا نیز تاثیر فوق العاده عمیقی را گذاشته است. این را هم فرا موش نکنیم گوگل مثل رقیبان خودش بالا بردن پیج رنک را  به فروش نرساند! سایت های زیادی حاضر بودند با دادن وجوه هنگفتی در لیست جستجو های گوگل در رده های بالای رتبه بندی در جستجو ها قرار بگیرند. گوگل تبلیغات خود را به مزایده نگذاشت. این  یکی از بزرگترین تفاوت های گوگل با دیگر هم نوعان خودش بود.

اما نکته ی مهمی دیگر در زمینه ی گوگل این بود که گوگل اول خدمت می کرد بعد تبلیغ! به عبارت دیگر گوگل ابتدا سعی می کند که یک سرویس تک و  عالی را ارئه دهد که در رقابت با همتایان خودش بتواند موفق شود و بعد شروع به کسب در آمد تبلیغاتی می کند. این دقیقآ عکس کار خیلی از سایت ها و سرویس هایی است که وجود دارند.سایت های مختلف ابتدا تبلیغ می کنند تا توجه دیگران را به خود جلب کنند و بعد اقذام به انجام و ارائه سرویس های مختلف می کنند.  به عبارتی از نظر گوگل تبلیغات جزئی از کار است،   البته بعدا ز ارائه ی سرویس مورد نظر ،نه همه ی کار!

ایمیل

فراموش نکنیم که وقتی گوگل سرویس ایمیل خود را با فضای یک گیگیابایت در اول آوریل سال 2004 ارئه داد ،شرکت های رقیبی چون مایکروسافت تنها 2 مگایباتی را برای هر ایمیل رایگان ارائه میدادند(اینجا را ببینید)! خودتان بگویید در آن زمان انتخاب عاقلانه تر کدام بودند؟در حال حاضر یاهو ایمیلی با حجم فضای نامحدود ارائه می دهد ، ولی به نظر شما این مهم اتفاق می افتاد اگر گوگل حجم فضای ایمیل  هایش را به 7 گیگابایت نمی رساند؟

گوگل در این مورد هم خلاقیت به خرج داد! نرم افزار های گوگل در ایمیل شما جستجو می کردند و لینکهای تبلیغاتی مشابه آن را برای شما در بالای تبلیغات قرار می دادند.البته این مسئله حاشیه های فراوانی داشت ولی باعث شد که کمپانی های دیگری هم شروع به انجام این کار بکنند.از جمله همین فیس بوک خودمان با Beacon اش! البته در مورد مسئله ی امنیت تبلیغات ی مردم به مرور زمان به صداقت گوگل پی بردند.

البته در کل عرض کنم خدمتتان که گوگل با ارئه جیمیل تغییرات زیادی در زمینه ایمیل ها  بوجو نیاورد.کمااینکه این اتفاقات می توانست با کمپانی هایی بدون گوگل هم رخ بدهد. ولی خوب این اتفاقات با گوگل سریع تر از همیشه رخ داد.

در پایان باز هم عرض می کنم خدمتتان که ” که اگر گوگل نبود دنیا لنگ موتور جستجو نمی ماند ولی لنگ خیلی چیز های دیگر می ماند!”





:: موضوعات مرتبط: , ,
:: بازدید از این مطلب : 2073
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 خرداد 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: